Fjällräven lanserar Arctic Fox Initiative för att få fler människor att engagera sig i miljön och komma i kontakt med naturen.
Fjällräven bygger vidare på en lång tradition av miljöarbete och kundengagemang och introducerar nu Arctic Fox Initiative. Initiativet är en språngbräda för nya projekt och smarta idéer som bidrar till att skydda miljön och inspirerar fler människor till att njuta av den. Vem som helst kan skicka in en projektansökan. En jury och ett öppet röstningssystem fattar beslut om finansieringen utifrån försäljningen av utvalda produkter. Målet är att öka engagemanget för miljöfrågor bland en större grupp människor och att genomföra projekt som gör skillnad var som helst i världen.
Historien visar vägen
Det svenska friluftsvarumärket har gett stöd åt människor och projekt som värnar om naturen eller främjar friluftsliv sedan 1960. Fjällrävens grundare, Åke Nordin, hade alltid en djup respekt för naturen som spred sig till personalen, evenemangen och naturligtvis till Fjällrävens kläder och utrustning.
Det mest anmärkningsvärda projektet genom åren är Save The Arctic Fox. År 1994 började projektet stödja Fjällrävens namn genom ett forskarlag på Stockholms Universitet under ledning av professor Anders Angerbjörn. Anders forskning har bidragit till att öka kunskapen och – i samarbete med Fjällräven – medvetenheten om den skandinaviska fjällrävens utsatta situation, vilket har haft många positiva effekter. Fjällräven hoppas att Arctic Fox Initiative även ska bidra till liknande positiva förändringar inom andra områden.
Tillsammans kan vi göra mer
”Sedan 1990-talet har vi engagerat oss i olika projekt som stödjer fjällräven och fått reda på att klimatförändringarna utgör en del av hotet mot vår namne. Så för oss har den blivit en symbol för vårt eget ansvar att skydda naturen. Vi kan göra mycket, men tillsammans kan vi göra ännu mer” säger Christiane Dolva, Fjällrävens hållbarhetschef.
”Därför har vi startat Arctic Fox Initiative i syfte att utöka vårt stöd till olika projekt och engagera så många människor som möjligt.
”De första produkterna som bidrar till detta nya initiativ blir tre specialutgåvor av Kånken-ryggsäcken: två med unika mönster skapade av konstnärer och en tredje med regnbågsfärgade detaljer – Kånken Rainbow >>.