BLOGG, FRILUFTSUTRUSTNING, HISTORIEN OM

Allt började i Hollywood

Historien om varumärket Marmot

Allt började med Clint Eastwood-filmen »The Eiger sanction« från 1975 (»Licens att döda«, i Sverige). Skådespelaren var frontfigur i actionrullen och inför inspelningen i bergsmiljö vände sig filmteamet till det då alldeles nystartade företaget Marmot med en förfrågan om ”108 väldigt fluffiga jackor”.

– Inga problem, var beskedet från grundarna som inte alls hade några så-dana jackor i lager.

På bara en vecka hade Marmotgänget designat jackan Golden Mantle, som verkligen var fluffig. Företaget hade fått sin första stora order.
Namnet Marmot betyder murmeldjur, en släkting till ekorrar som bland annat lever i alpina bergsområden. Många klättrare har fascinerats av dess nyfikna framfart, så även universitetsstudenterna Eric Reynolds och Dave Huntley som under en studieresa till Alaska 1971 startade en klätterklubb som de döpte efter djuret. På studenthemmet i Kalifornien experimenterade de med olika dunplagg som de sydde själva. Under en vinterbestigning av Grand Teton ett par år senare lärde de känna Tom Boyce, denna trio startade Marmot Mountain Works i Colorado 1974.

Ordern från Hollywood blev deras lycka. Jackorna sålde även utanför filmduken och grundartrion fortsatte att utveckla nya idéer. Redan 1976 började de använda Goretex – då en helt ny teknologi – i sovsäckar, bivacksäckar och snart även tält.

Hållbara Regnplagg
Sverige var ett av de första länder Marmot exporterade till och är i dag en av varumärkets största marknader. Thomas Breding är svensk representant sedan tjugo år och tycker inte det är så konstigt:
– Vi har kräsna konsumenter, fyra tydliga årstider och ständigt överraskande väder. Då behöver man bra kläder och utrustning, säger han.

Högkvalitativa dunprodukter är fortfarande ett av företagets signum men företaget producerar även ryggsäckar, tält, skid- och outdoorkläder.
– Vi gör utrustning både för professionella alpinister och vanliga naturvänner och har alltid varit extremt måna om kvalitet och prestanda, förklarar Sarah Kampf, pr-ansvarig i Europa.

Experimentlustan lever kvar och Marmot har utvecklat en rad egna tekniska material, som vattentäta Nanopro som används i de populära Precipregnplaggen, och Featherless – en syntetfyllning som utlovas ha samma egenskaper som dun, samtidigt som det tål fukt bättre. Våren 2018 kommer en ny serie i en pågående satsning på hållbarhet, berättar Sarah Kampf:
– Evodry är högteknologiska regnplagg som samtidigt har minsta möjliga miljöpåverkan. De tillverkas utan fluorkarboner, i återvunnen nylon och med en revolutionerande ny fluorkarbonfri impregnering som är permanent, den tvättas inte ur.

Här kan du se alla våra produkter från Marmot >>

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 112 artiklar till inom " Blogg, Friluftsutrustning, Historien om"