I de mäktiga bergen mellan Abisko och Kebnekaise ligger Nallostugan, ett populärt basläger för puderälskande skidåkare. Hit reser Naturkompaniets personal för att testa Fjällrävens kollektion Bergtagen i sitt rätta element.
Bergtagen test team 2018.
Det är inte förrän Johan Falk får syn på den väderbitna stugan mitt i den väldiga dalen Stuor Räitavagge som han inser hur storslaget allt är. Här finns inga träd, bara snötäckta fjäll. Det är första, men inte sista, gången Johan går topptur med skidor och stighudar.
– Det var lättare än jag trodde att gå med hudar, men jag fick hålla tungan rätt i mun när det var brant och skare, erkänner han och menar att han fick till lappkastet till slut.
Med på resan är ett tiotal av Naturkompaniets personal från de butiker som har Fjällräven Corners, det vill säga butiker med ett bredare utbud av Fjällrävens sortiment. Gruppen är här för att prova och lära sig mer om Bergtagenprodukterna. Två erfarna bergsguider, delaktiga i framtagandet av Bergtagen, leder gruppen rätt i den högalpina terrängen och tipsar om hur kläderna är tänkta att användas. Under några dagar i slutet på maj har gruppen Nallostugan för sig själva då den egentligen är stängd för säsongen.
Första dagen stod lavinkunskap och fjällsäkerhet på schemat innan utrustning och kläder testades uppför och nedför i ett långt åk längs Tjäktjatjåkkas sluttning.
Sattes på prov
Dag två är det dags för toppförsök. Hård blåst och skare tvingar dem att planera om ute på fjället och skidspetsarna riktas mot en topp på 1 750 meters höjd nordväst om stugan. Naturen byter skepnad i takt med vädret. Regn och snö varvas med sol och dimma. Den utlovade topputsikten uteblir.
– Det var ändå mäktigt, det var perfekt ju, vi fick verkligen hårdtesta kläderna i alla väder, säger Johan.
Topptur.
Omväxlande väder.
På vägen ner åker de vilse i dimman, får knata upp igen för att ta sig till stugan där kocken väntar med trerättersmiddagen. Mat- och naturupplevelserna berikade varandra. Kvällarna ägnades åt överdrivet eldande i kaminen och produktsnack där Fjällrävens utvecklare
berättade om tanken bakom varje enskilt plagg.
– Det var väldigt nyttigt att vi alla från Naturkompaniet fick en fördjupad förståelse för produkterna och hur de ska användas, vi fick en helhet och nu är det inte längre bara en jacka på en galge, avslutar Johan.
Johan Falk, AD på Naturkompaniet
Nallostugan ligger mitt i den breda dalen Stuor Räitavagge.
Matlagning och stugmys.
Text Gunnika Isaksson-Lutteman. Foto Lars Thulin.