Ett fotografi på toppen av Half Dome i Yosemite i USA blir början på ett amerikanskt klädäventyr. I fjol fyllde Royal Robbins femtio år och nu är siktet inställt på att föra grundarens hållbarhetstänkande och livsfilosofi vidare.
Michael Millenacker blev vd för Royal Robbins 2015. Men hans första sejour inom företaget inleddes redan på 1990-talet.
– Första veckan på jobbet tog Royal med mig till ett klätterområde i Sierra som heter ”Lovers Leap”. Han knöt in sig, kastade till mig en sele och började klättra. Resten fick jag lista ut själv. Hans ledarskap byggde på att visa vägen och vara en förebild. Han hade en stark tro på att du växer genom att utmana dig själv. Det har haft en stor inverkan på mig, säger Michael Millenacker.
Men historien om Royal Robbins börjar långt tidigare. År 1957 är Royal och två kamrater de första någonsin att klättra nordvästsidan av 1 444 meter höga Half Dome i Yosemite. År 1967 firar han tioårsjubileet av bestigningen genom att klättra leden tillsammans med sin fru, Liz. När paret står på toppen ber de en turist att ta en bild av dem. När de senare tittar på det framkallade fotografiet och ser sina slitna shorts och tröjor var Liz kommentar: ”Vi borde ge oss in i klädbranschen.”
Året efter drar paret i gång företaget Mountain Paraphernalia. Inledningsvis säljer de klätterutrustning, men några år senare börjar de även sälja kläder. Slitstarka och varma ylletröjor som importeras från Lake District i England blir en favorit bland amerikanska klättrare. Det är svårt att få tag på kläder som klarar slitaget från den hårda graniten i Yosemite och under åren som följer föds nya kläder allt eftersom behoven uppstår. År 1975 lanseras de slitstarka Billy Goat-shortsen som fortfarande finns i sortimentet.
VIKTIG MILSTOLPE
Royal Robbins var en av pionjärerna inom clean climbing. Fasta bultar hade länge varit en ofrånkomlig del av klättringen, men Royal och hans kamrater, däribland Patagonias grundare Yvon Chouinard, började använda sig av kilar som plockas bort under klättringen. År 1967 skapar Royal och Liz en klätterled i Yosemite med hjälp av den nya tekniken och döper den till ”Nutcracker”.
– Det var en viktig milstolpe i klättringens utveckling och har även blivit en symbol för hållbara affärer på Royal Robbins. ”Nutcracker” är vår stams ord för hållbarhet och miljöarbete, säger Michael Millenacker.
HÖGT UPPSATTA MÅL
Det dröjer ända till 1982 innan företaget får namnet Royal Robbins. Då har Royal själv trappat ned något på klättringen på grund av artrit, men hittat en ny passion i forspaddlingen. Även här blir han en förgrundsgestalt och är först med att paddla ett stort antal forsar.
Royal Robbins dog 2017, 82 år gammal, men hans idéer och filosofi genomsyrar fortfarande företaget som 2018 köptes av Fenix Outdoor, som bland annat äger Fjällräven, Primus och Naturkompaniet.
– Nu är målet är att bli det största och hållbaraste märket för resekläder i världen. Utmaningen är att införa strikta miljöstandarder, som Higg index, för att försäkra oss om att vi ligger på rätt nivå och så småningom även kunna ta ledningen inom hållbarhetsområdet, säger Michael Millenacker.