BLOGG, FRILUFTSUTRUSTNING, HISTORIEN OM, VANDRING

Historien om skoföretaget Asolo

Somakarens barnbarn

Företaget Asolo är uppkallat efter den vackra lilla bergsstaden med samma namn, i regionen Veneto i nordöstra Italien. Men företaget håller faktiskt till i grannstaden Montebelluna, som inte är riktigt lika pittoresk. Montebelluna har alltid varit en centralort inom den italienska skotillverkningen. När Giancarlo Tanzi startade sin skofabrik 1975 var det ett naturligt val att förlägga den här. Han hade han en idé som ingen annan hade testat i större skala: att göra lätta vandringskängor i tålig corduraväv och mocka, i stället för de traditionella läderkängorna.

I dag är den typen av materialmixar en självklarhet – då var det en mindre revolution. Asolo blev snabbt framgångsrikt både i Italien och utomlands. Några år senare blev Asolo en pionjär genom att integrera Gore-Tex i kängorna, vilket gjorde dem vattentåliga utan att de blev alltför täta (även om de första generationerna kängor med Gore-Texmembran fungerade bättre i teorin än praktiken). När Giancarlo Tanzi år 1991 sålde sitt företag till modekoncernen Benetton var det ett internationellt känt varumärke, med allt från lätta vandringsskor till pjäxor för isklättring.
Sedan började resan utför. Under 1990-talet sjönk både kvaliteten och försäljningen drastiskt. Företaget räddades av att de tre syskonen Luca, Marco och Anna Zanatta köpte det 1999. Det var tre kunniga och solida ägare som tog över. Syskonens farfar Oreste Zanatta hade varit skomakare i trakten kring Montebelluna. År 1960 hade Orestes son Giancarlo tagit över verksamheten och startade då företaget Calzaturificio Tecnica SpA. Tio år senare fick företaget ett internationellt genombrott tack vare sin nymodighet: Tecnica Moonboots. Det var början till ett skoimperium som utöver Tecnica kom att omfatta varumärken som Nordica, Lowa och Rollerblade. Giancarlo Zanatta sålde sin koncern i slutet av 1990-talet och en del av vinsten hamnade hos de tre syskonen, som i samma veva köpte Asolo. Luca Zanatta, företagets vd, berättar:
– När vi tog över var företaget i ruiner, men varumärket var fortfarande starkt. Vi bestämde oss för att ta upp det som en gång hade gjort Asolo framgångsrikt. De tekniska lösningarna, materialen, kvaliteten.
– Vi startade en fabrik i Rumänien, där vi i dag har 380 anställda, och vi byggde upp huvudkontoret här i Montebelluna. Här sker i dag all design, produktutveckling och kvalitetsgranskning.
Nästa år firar Asolo sitt fyrtioårsjubileum och kan se med tillförsikt på framtiden. När syskonen Zanatta tog över omsatte företaget 3 miljoner euro. I dag är omsättningen 23 miljoner. Sortimentet spänner liksom förr från lätt vandring till isklättring. Företagets modeller prenumererar på utmärkelser som Backpackers Editor’s Choice.
– Om jag måste välja att lyfta fram en kategori från Asolo, så är det faktiskt de lätta, tekniska vandringskängorna
– samma idé som Asolo började med 1975, säger Luca Zanatta.

 

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 114 artiklar till inom " Blogg, Friluftsutrustning, Historien om, Vandring"