BLOGG, HISTORIEN OM

Historien om Stetson

Livet i Vilda Västern i mitten på 1800-talet var en stor utmaning ur ett säkerhetsperspektiv. Det gällde att klara livhanken,  inte  bara  från  kulor  och rånare. Även naturen i sig själv innebar stora risker. Guldgrävaren John Batterson Stetson såg behovet av en bra hatt, som stod emot den intensiva solen och det ihållande regnet. Han hade kunskapen, fadern hade arbetat som hattmakare. John kom till och med på ett sätt att impregnera hattarna så de klarade ännu mer.

När inbördeskriget kröp närmare, 1865, tog han sig själv och sina nyvunna kunskaper till östkusten, lånade sextio dollar av sin syster, köpte verktyg och satte i gång. Modellen ”Boss of the plains” blev det självklara valet för alla som sökte lyckan västerut och cowboyidealet nummer ett. Hatten finns kvar än i dag, men det är inte den som Naturkompaniets köpare väljer i första hand. 
– Nej, det är ingen som köper den längre, i alla fall inte i Skandinavien. Här föredrar kunderna till exempel Takanimodellen. Den går bra både sommar och vinter. Det är mångas förstaval för utlandssemestern, berättar Leif Hansson, som har god inblick i företaget efter att ha sålt Stetsonhattar i femton års tid och varit i hattbranschen sedan 1987. 

STARKT SYMBOLVÄRDE

Tillverkningen finns fortfarande kvar i USA, även om vissa linjer – som Takanimodellen till exempel numera produceras i en Stetsonägd Kinafabrik och kepsarna för Europamarknaden i en fabrik utanför Köln, för att minska transportavstånden.

I dag har Stetson flera hundra olika modeller av hattar och kepsar. I USA säljs även livsmedel och kängor på licens under Stetsonvarumärket och i Sverige försökte man under en period sälja Stetsonjeans, utan framgång. Men det finns faktiskt en Stetsonwhiskey (bourbon såklart) att hitta på Systembolaget.

Två saker är unika för Stetsons huvudbonader: materialvalen och passformen. Hattarna görs av kanin, bäver, filt och ull. Kepsarna av silke, ull, organisk bomull och polyester. 
– Det är många som har försökt kopiera Stetsons passform, men ingen har hittills lyckats, säger Leif.

Filmstjärnor som Steve McQueen, Frank Sinatra och James Dean är några i raden som har burit Stetsons hattar genom åren. Som attribut har den blivit en del av den amerikanska livsstilen. För varje ny amerikansk president hålls till exempel en Stetsonceremoni där  presidenten får motta en specialgjord hattmodell med namnet ”President”. Den säljs även i en smal serie för konsumenter till priset av 15 000 kronor.

Stetson är inte bara historia, det är också ett företag som satsar hårt på innovation. De var bland annat först med det så kallade anknäbbstuket på sina kepsar. Och i dag läggs ännu större tonvikt vid miljöaspekten i tillverkning och transporter.

– Målet är att du ska kunna ha en Stetsonhatt hur länge som helst, ett helt liv i bästa fall. Kvaliteten i sig ger ett hållbarhetsperspektiv som ligger i tiden, menar Leif Hansson.

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 111 artiklar till inom " Blogg, Historien om"