BLOGG, HISTORIEN OM

Ingenjörerna på berget

På Black Diamond har hjärtat alltid bankat för bergssport. Från 1950-talets handgjutna klätterkilar i Yosemite har företaget vuxit till att förse alpinister, skidåkare och vandrare över hela världen med innovativ utrustning.

Yvon Chouinard var bara 18 år när han började gjuta klätterkilar som han sålde från bakluckan av sin bil i Yosemite. Det var slutet av 1950-talet, och mannen som 20 år senare skulle starta Patagonia skapade sig snabbt ett rykte för att hålla hög kvalitet. Hans fiffigt konstruerade karbiner blev en del av framgången och 1957 startade han företaget Chouinard Equipment. Men klättring var en smal sport och verksamheten  tuffade på med blygsam lönsamhet. När företaget dessutom gått igenom  flera stämningsprocesser enligt amerikansk lagstiftning om produktansvar lät Yvon försätta det i konkurs. Ur askan föddes Black Diamond när VD Peter Metcalf och några anställda köpte bolaget 1989.

VD Peter Metcalf

– Peter hade jobbat länge med Chouinard och har lett Black Diamond fram till förra året, berättar Petter From som är agent för Black Diamond i Sverige. Petter beskriver VD:n som en färgstark profil med ett starkt engagemang för USA:s nationalparker, en fråga som blivit högst politisk och som än idag genomsyrar Black Diamonds miljöengagemang.

Av användare, för användare

Precis som Chouinard är Peter Metcalf klättrare och de flesta medarbetare är antingen klättrare eller hängivna skidåkare, eller både och. Och här ligger grunden för företagets designfilosofi. Medarbetarna är användare som utvecklar produkter för sig själva – och andra. För att vara ett outdoorföretag har de också ett ovanligt högt inslag av ingenjörer bland personalstaben.
– Av 400 medarbetare på huvudkontoret i Salt Lake City är 80 ingenjörer. Genom åren har Black Diamond släppt en rad nytänkande produkter, som teleskopstavar med utvändig låsning som kom 1994.
– Flicklocklåsningen var mer pålitlig än tidigare teknik och är än idag det som används i justerbara vandringsstavar.

Nytänkande lavinryggsäck

Företaget var också först att introducera LED-teknik i pannlampor och 2014 kom Jet Force, en batteridriven lavinryggsäck som blåses upp med en fläkt, och som kan lösas ut flera gånger på samma laddning.
– Designern bakom fläktsystemet, Pete Gompert, hade närmast tjatat sig in på Black Diamond efter att ha arbetat i flygindustrin i många år. Han har även utvecklat topptursskidor som flera gånger blivit bäst i test i Åka Skidor. Och resan fortsätter. För varje nytt område företaget tar sig an satsar man på att ta en ledande position
– ifjol klätterskor, där Black Diamond snabbt blev tredje största märket i USA. Till hösten väntas en nyhet som är extra rolig ur ett svenskt perspektiv.
– Det är en ny typ av krita som utvecklats vid Uppsala universitet, ett syntetiskt alternativ till magnesiumkarbonat som kan ta upp tio gånger mer vätska, avslöjar Petter From.

Tobin Seagel, Wasatch Mountains, Utah
photo: Adam Clark

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 111 artiklar till inom " Blogg, Historien om"