BLOGG, HISTORIEN OM

Kängor för alla fötter

Tyska Hanwags kängor är numera välkända bland de flesta frilufts­ entusiaster. Men allt började med en skomakare som åkte till München för att lära sig en helt ny teknik…  

Hans Wagner var 23 år när han åkte från hemmet i Bayern till München för att lära sig att sy skor med dubbelsöm. Han var redan skomakare till yrket, precis som sin far och farfar. Just den här tekniken med dubbelsöm kom att bli synonymt med hela företaget Hanwags utveckling.

I dag vet de flesta friluftsmänniskor vad en Hanwagkänga är. De är som ”vantar för fötterna” som en av våra kunder uttryckte under en vandring på Kebnekaise för drygt ett år sedan. Och en av framgångsfaktorerna är, enligt Hanwag själva, att man har hållit hårt på hantverkstraditionen och kvalitetsaspekten. Tekniken att sy med dubbelsöm lever fortfarande kvar i Hanwags fabriker.

– Framgången ligger till stor del i att vi har hållit fast vid att tillverka tidlösa produkter och inte har sprungit efter varje ny trend som har poppat upp. Vår 95-åriga historia har lärt oss väldigt mycket, berättar Hanwags försäljningschef Alexander März.

Från början jobbade Hans Wagner hårt med mycket små medel. Han öppnade en liten butik i Vierkirchen år 1921, där Hanwag fortfarande har sitt huvudkontor och mycket av sin tillverkning. För att dryga ut kassan åkte Hans runt till traktens bondgårdar för att laga skor på plats mot betalning eller mat.

Från ekologiska gårdar

Ryktet spred sig och verksamheten blev med tiden alltmer affärsmässig och med allt fler antal anställda. År 1936 lanserade Hans Wagner sin första skidkänga i samband med vinter-OS i Garmisch-Partenkirchen. Materialet var såklart läder. Att hitta rätt råvara var lika viktigt då som nu.

– Att hitta rätt läder och få in hållbarhetstänket i produktionen är mycket viktigt för oss, särskilt eftersom garvningsprocessen involverar kemiska ämnen. Vi köper bara läder från certifierade leverantörer och fokuserar mycket på ursprung och spårbarhet.

Hanwag har i dag särskilda ekomodeller i sortimentet där man garanterar att djuren vars läder man använder har vuxit upp på ekologiska gårdar och ytterligare en serie ”Terracare zero leather”-modeller som bland annat ska garantera en koldioxidneutral produktionskedja.

Ännu en utmaning i all kängproduktion ur miljösynpunkt är hur man löser limfrågan. I dag finns inga vattenlösliga limsorter som håller. Men Alexander März tror inte att det är så långt borta.
– Vi har fortfarande en bit kvar, precis som alla andra tillverkare, när det gäller miljövänligare lösningar för lim och membran. Men vi har några spännande utvecklingsprojekt på gång. Det kommer definitivt bli verklighet en dag.

Hanwag levde länge vidare via Hans brorson Joseph ”Sepp” Wagner, men han saknade arvingar. Därför såldes Hanwag till det svenska företaget Fenix Outdoor AB, 2004. Sepp Wagner hade dock ett viktigt villkor: att huvudkontoret låg kvar i Vierkirchen och att alla som jobbade där skulle få vara kvar. Och så blev det.

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 111 artiklar till inom " Blogg, Historien om"