Kånken, en tidlös klassiker älskad av många. En ryggsäck av hög kvalitet som bara blir bättre med åren. Kånken är idag en succé försäljningsmässigt men den verkliga glädjen finner Fjällräven i att ryggsäcken räddat över 3 miljoner ryggar från snedbelastning.   

Mot slutet av 70-talet visade statistik att hela 80 procent av svenska folket någon gång haft besvär med ryggen. Det mest oroande med denna undersökning var att det visade sig att problemen kröp allt längre ner i åldrarna.

Åke Nordin, grundare av Fjällräven, följde debatten med stort intresse. Han började titta på möjliga lösningar på ssvenskarnas ryggproblem. Man såg att en av orsakerna till ryggproblemen var axelremsväskornas utbredda popularitet. Väskor som snedbelastade ryggen. Åkes lösning blev att skapa en funktionell ryggsäck, anpassad efter skolungdomars behov, tillsammans med Svenska Scoutförbundet.

1978 lanserades Kånken och fick snabbt fäste bland svenskarna. Kånkens fördelar var inte enbart lösningen på ungdomars ryggproblem utan ryggsäcken blev även populär bland äldre. Ryggsäcken blev en omedelbar succé. Åke Nordin hade beräknat att han första året skulle sälja 200 Kånken, det blev 400 st. Året efter såldes 30 000 stycken.

I mer än 30 år har Kånken nu funnits och i princip är produkten oförändrad vad gäller dess grundläggande design. Men likväl är Kånken en ryggsäck i tiden, skapad för morgondagens behov. Den klassiska modellen lever kvar tillsammans med sin mindre följeslagare Kånken Mini. Dessutom har det på senare år kommit modeller med ficka för laptop. Kånken är en tidlös klassiker med praktiska funktioner för morgondagens behov.

Hitta din Kånken >>

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 111 artiklar till inom " Blogg, Historien om"