Kanske är det bara naturligt att ett familjeföretag grundat 1929 vill göra plagg som håller i generationer. I dag används Norrøna av extremsportare och friluftsälskare världen över.
Enligt Martin Lien, marknadschef på det norska familjeföretaget, blir den nuvarande ägaren Jørgen Jørgensen ”allvarligt engagerad” när han ser en gammal Norrønajacka som klarat åratals strapatser i naturen men nu behöver få dragkedjan utbytt. Fjärde generationen Jørgensen är liksom föregångarna besatt av kvalitet.
För att ge produkterna ett ännu längre liv erbjuder därför Norrøna reparationsservice världen över, till exempel via Naturkompaniets butiker. Att laga produkter är också en del i företagets hållbarhetsarbete
– liksom att bara släppa en väl genomtänkt serie kollektioner. Totalt har de sjutton kollektioner till unika aktiviteter i naturen. Vart tredje år uppdateras eller byts kollektionerna ut.
En ny generation extremsportare
Norrøna har länge haft ett nära förhållande med extremsportare. År 1977 utvecklade man prototypen till Europas första Gore Tex-jacka. Och när den första norska bestigningen av mytomspunna Trango Tower i Pakistan skulle ske år 1984, var Norrøna de som tog fram utrustningen, i samarbete med expeditionen.
– Nu hör en ny generation extremsportare av sig, som vill få en ännu bättre naturupplevelse och söker tekniskt nyskapande utrustning som kan hjälpa dem dit, säger Martin Lien.
Till sin hjälp har företaget i dag en mängd ambassadörer som håller på med friåkning på skidor, expeditioner, klättring, jakt, mountainbike och arktisk surfning med mera. I företagets nätmagasin kan man ta del av deras personliga berättelser. Bland annat om hur ett liv i vildmarken, utan internet och kontakt med omvärlden, kan te sig under ett år och bli mer bekvämt i rätt kläder.
– Ambassadörerna medverkar också i designfasen. Vår Lofotenkollektion var den första i världen som utvecklades speciellt av och för puderåkare. Den blev en stor succé och gjorde oss kända i hela Europa. Förr var de flesta skidkläderna svarta eller mörka. Vi gjorde oss kända med våra färgstarka kläder. Det var nytt.
Produktutveckling med miljöfokus
Nästa år kommer nya Lyngen, en lättviktskollektion med extremt hög ventilationsförmåga, speciellt utvecklad för skitouring. Men det finns en gräns för hur lätt en dunjacka kan bli innan det blir löjligt, menar Martin.
– Det viktigaste arbetet nu sker med att hitta nya och bättre miljövänliga material. Vi har dedikerade personer som jobbat med detta som huvudfokus i flera år. När företaget startades 1929 handlade idén om tåliga kläder som skulle klara de hårda, norska väderförhållandena. Nu handlar det lika mycket om att tillverka utrustning som klarar framtidens behov av hållbarhet.
– Vi vill motverka att man bara köper nytt hela tiden. Våra plagg ska kunna lagas och gå i arv. Det är det finaste berömmet, att ett plagg lever länge.