Till jämtländska Oviksfjällen reser Naturkompaniets personal för att uppleva vintertältning. Bland snöklädda berg och frostiga fjällbjörkar testas Hillebergs tält och Woolpowers ullkläder. Kunskaper som personalen tar med sig hem till kunderna.
Det är knappt gryning när Anna-Luisa Astridsson vaknar med kinden mot en isig sovsäckskant. Bredvid henne i tältet Hilleberg Tarra sover kollegan Caroline Myrén. Gårdagens snöstorm har lugnat sig och utanför skimrar himlen i rosa. Det är mitten av februari och 24 minusgrader ute. I sovsäcken är det varmt, men nöden tvingar Anna-Luisa ut i kylan. Hon bylsar på sig kläder för att kliva ut i en gnistrande och frusen värld på Lill-Visjön.
– Det var vansinnigt vackert. Ingen annan var uppe så jag fick upplevelsen för mig själv, berättar Anna-Luisa.
Tolv personer från Naturkompaniet är med på resan som Hilleberg Outdoor Academy anordnar för sina återförsäljare. Thomas Jonsson från Hilleberg och Pål Dufva från Woolpower är gui-der och utbildar om tälten och ullplaggen i deras rätta miljö.
I fluffig nysnö på Prästlekarfjället får deltagarna en föreläsning om vintertältning i allmänhet och tältens konstruktion i synnerhet. Anna-Luisa och hennes tältkompis inser att precis allt tar längre tid på vintern – och måste göras med skidor på, för inte sjunka ner till midjan i snön.
Sol, snö och storm
Alla deltagare samlas för middag i Hilleberg Altai, ett tält som rymmer hela grupper. Fin gemenskap genomsyrar kvällsmyset på fjället. Följande dag blir tuffare. Utmaningen att ta sig till nästa lägerplats med hjälp av karta, kompass och givna slutkoordinater börjar bra. Men snart förvandlar en snöstorm fjällvärlden till mellanmjölk utan sikt. Trots onödigt sicksackande, stelfrusna fingrar och en kamtraversering kommer de fram till Lill-Visjön där de ska tälta.
– Där fick jag en rejäl dipp, erkänner Anna-Luisa, jag hade ätit och druckit för lite och var för långsam med förstärkningsplaggen. Jag började frysa rejält men som tur var fanns Caro där. Lärdomen fick Anna-Luisa att känna ödmjukhet och nästan en spirituell känsla inför sista dagens rosa morgon. Turen avslutades i strålande solsken.
– Det bästa är att ha egen praktisk erfarenhet av det vi säljer, det ger oss en trovärdighet inför våra kunder. Och det är kundbemötandet vi prioriterar högst, avslutar Anna-Luisa