Året var 1995 och Michael Odqvist stod i färd med att tända grillen på sin bakgård i en by på Mallorca. I handen höll han en flaska tändvätska och tidningspapper. På gården bredvid stod hans granne på väg att göra detsamma. Skillnaden var att hon höll två stickor av tjärved i handen. Utmaningen var ett faktum – vem kunde tända grillen snabbast?
– Alla som har använt tjärved att tända med förstår att tändvätskan inte hade en chans, säger Calill Odqvist Jagusch, dotter till Michael och vd på Light My Fire.

Den effektiva och väldoftande tjärveden – så kallade Maya sticks från Guatemala – imponerade på Michael Odqvist så till den grad att han kort därefter reste till Centralamerika för att producera Light My Fires första produkt. När stickorna senare skulle börja säljas hemma i Sverige möttes de dock av tveksamhet. Debatten om regnskogsexploatering och orättvisa arbetsförhållanden i utvecklingsländer hade tagit fart.

– Det var verkligen inte fallet med oss. Tvärtom var vår produktion ett slags fairtradeliknande projekt som skedde tillsammans med lokalbor och mayaindianer och med största hänsyn till skogen. Vi var bara inte beredda på att behöva försvara det, berättar Calill Odqvist Jagusch.

Det svala mottagandet till trots var Light My Fire nu ett etablerat företag och sakta men säkert växte det. När det några år senare var det dags att utöka sortimentet, föll valet på ett Meal kit. Kittet var designat i för den tiden ovanligt klara färger och mjuka former och innehöll allt som behövs för en måltid i naturen. Däribland sporken – en kombinerad sked och gaffel.

– Vi tog med trehundra kit till Fair Enough-mässan i Bodafors. Alla tyckte kittet var jättefint, men alla ville köpa bara sporken. Hade det varit i dag skulle succén beskrivas som viral.
– Plötsligt var vi med i NY Times med mera och fick massor av brev och foton på människor och deras sporkar på allt från Mount Everest till Manhattan.

36 miljoner sålda sporkar senare inleds ett nytt kapitel i historien om Light My Fire. Inför 2019 byttes all oljebaserad plast i företagets produkter ut till biokompositer baserade på växtfiber från trä, majs och sockerrör.
– Vi tänkte att om vi ändå skulle göra en förändring, kunde vi lika gärna byta ut allt. Så samtidigt tog vi bort all engångsplast och all innerkartong från våra förpackningar. Det har gjort att vi minskat våra transporter med 25 procent.

Det nya sortimentet finns tillgängligt sedan januari 2019. Och de klassiska mayastickorna som allting en gång började med är fortsatt en självklar del av sortimentet. Härnäst väntar även en resa bland nya affärsmodeller. Light My Fire vill övergå till allt mer upplevelsebaserad försäljning och en cirkulär ekonomi.

– Vi har testat sälja aktiviteter tillsammans med Naturkompaniet i Malmö där våra produkter också används. Vi provar nya pantsystem för våra produkter tillsammans med Göteborgs kulturkalas för att undvika engångsmaterial. Tillsammans med med Ur och Skur genomför vi ett projekt där de ska kunna leasa tallrikar av oss i stället för att köpa nya produkter.

Calill Odqvist Jagusch, VD Light My Fire

KOMMENTARER

LIKNANDE ARTIKLAR


+ 15 artiklar till inom " Blogg, Friluftsmat, Friluftsutrustning, Historien om"